Sporten na de zwangerschap

Sporten na de zwangerschap

babyenmoeder_slider

Ben je onlangs bevallen van een zoon of dochter? Hoera, van harte gefeliciteerd! De komende tijd belooft een mooie maar ook vermoeiende en drukke periode te worden. Kraamvisite, gebroken nachten en kraamtranen: het hoort er helaas ook bij. Vergeet in deze periode daarom ook niet aan jezelf te denken. Ga zodra het weer mogelijk is, sporten. Zo voel je je fit en kun je bovendien die zwangerschapskilo’s kwijtraken.

Lichamelijke veranderingen door zwangerschapshormonen

Je hebt het misschien niet in de gaten gehad, maar tijdens de zwangerschap is je lichaam aanzienlijk veranderd. Zo hebben je buikspieren een andere vorm aangenomen, is het bindweefsel rondom je baarmoeder elastischer geworden en is er een extra vetlaagje op je buik gekomen: deze heeft je kindje beschermd tegen stoten van buitenaf. Wat je waarschijnlijk wel hebt gemerkt, is dat je bent aangekomen. Gemiddeld komen vrouwen tijdens hun zwangerschap zo’n twaalf kilo aan omdat buik en borsten groeien en je vetkussentjes krijgt (ook wel vetreserves genoemd) die je nodig hebt bij het geven van borstvoeding. Deze lichamelijke veranderingen zijn allemaal in gang gezet door de zwangerschapshormonen.

Voordelen sporten na bevalling

Ben je eenmaal bevallen, dan moeten je zwangerschapshormonen weer in balans komen. Dit gebeurt vanzelf. Zo wordt na verloop van tijd het bindweefsel rondom je baarmoeder weer steviger. Hierna kun je je weer gemakkelijker en vrijer bewegen. Na enige tijd mag je weer sporten – dit is ongeveer zes weken na de bevalling en acht weken na een keizersnee. Dankzij het sporten verandert de stand van je buikspieren, train je het laagje buikvet weg, verlies je extra zwangerschapskilo’s én werk je ook nog eens aan je conditie. Met name na een keizersnee kan je conditie een heel stuk achteruit gaan.

Oefenprogramma op maat

Wil jij na je bevalling weer in vorm komen, maak dan een afspraak bij fit- en gezondheidscentrum InfraLigne! Bij ons kun je sporten in een infraroodwarmtecabineDoor de infraroodstraling wordt de bloedsomloop gestimuleerd, verbetert je stofwisseling en neemt de elasticiteit van de spieren toe. Onze ervaren en enthousiaste beweegcoaches geven je advies en helpen je met het versterken van je buikspieren, het verbranden van het buikvet en de extra zwangerschapskilo’s én het vergroten van je conditie! Heb je na de zwangerschap en bevalling nog last van bepaalde kwaaltjes, zoals bekkeninstabiliteit, bekkenbodemproblemen en buikspieren die niet terug op hun plaats zijn gekomen (ook wel diastase genoemd)? Dan maken we een oefenprogramma op maat: hierin houden we rekening met jouw beperkingen, zodat ook jij weer kunt sporten!

Neem contact op met onze beweegcoaches

Wil je meer informatie over sporten na de zwangerschap? Of wil je meer weten over de oefenprogramma’s die we bij InfraLigne hanteren voor vrouwen die zijn bevallen? Neem vrijblijvend contact op met onze beweegcoaches: zij lichten een en ander graag toe!

InfraLigne geeft je € 40,- op de eerste leskaart cadeau!