Gezond, slank en elegant: de asperge belichaamt zowat ons ultieme streefdoel. Deze sierlijke groente is bijna het hele jaar door verkrijgbaar en zit boordevol vitaminen en mineralen. Bovendien zou je al een halve kilo asperges moeten verorberen om evenveel calorieën binnen te krijgen als bij een hele reep chocolade…

Een asperge voor elk kwaaltje

Er zijn nog andere, medische, redenen om bij je volgende supermarktbezoek een aantal asperges in je kar te doen. Want laat je niet misleiden door het tengere uitzicht van asperges: als het op helende werking aankomt, komen deze scheutjes verrassend krachtig uit de hoek. Ze zijn namelijk goed voor jouw…

– immuunsysteem: asperges barsten van Glutathion, een antioxidant dat je immuniteit een stevige boost geeft. Zo ben je beter bestand tegen lastige zomergriepjes.

– nieren en blaas: met het afgekoelde kookwater van je asperges kan je je blaasproblemen wegdrinken (eentje voor de echte liefhebbers dus).

– vertering: hebben jij en je darmen even genoeg van transitbevorderende yoghurtjes? Laat de vezelrijke asperges die taak dan eens overnemen.

Wit, groen of paars: hoe goed ken jij de asperge?
Voor je naar de winkel vertrekt, is het handig om kennis te maken met de verschillende soorten asperges:

– witte asperges: groeien onder de grond en moet je schillen voor het koken
– groene asperges: groeien boven de grond en hoef je niet te schillen

– paarse asperges: groeien boven de grond, hoef je niet te schillen en bevatten iets meer suiker

Om te checken of de asperges in je koelkast nog vers zijn, wrijf je ze even tegen elkaar. Kan je ze laten piepen? Dan zit je gebeiteld!

Lekker licht recept: salade met asperges

Van zodra je terug bent van de winkel, kan je je kookkunsten etaleren. Met asperges tover je de lente zo op je bord: deze kleurrijke salade voor 4 personen maak je klaar in een luttele 20 minuten. Voor een complete maaltijd serveer je het gerecht met gebakken aardappelen of volkorenbrood.

Ingrediënten:

– 400 g witte asperges
– 200 g maïs
– 400 g ontvette ham
– 1 rode en 1 oranje (punt)paprika
– 4 el yoghurt, 0% vg
– 2 el mayonaise (of dressing)
– 1 bosje lente-uitjes
– 1 komkommer
– 1 bosje radijzen
– kerstomaten (in verschillende kleuren)
– rucola
– luzernekiemen
– enkele druppels citroensap
– bieslook
– peper
– zout

Werkwijze:

-Schil de asperges en verwijder de vezelige achterkant. Snij ze in stukken van 5 cm.
-Breng licht gezouten water aan de kook. Zet het vuur uit, leg de asperges in het water en laat ze 10 minuten onder het deksel garen. Giet af en laat afkoelen.
-Verwijder de zaden en zaadlijsten van de paprika’s en snij ze in stukjes. Halveer de kerstomaten, snij de lente-uitjes in fijne ringen en de komkommer in plakjes. Maak de radijzen schoon en snij ze in kwartjes.
-Verdeel de rucola en de luzernekiemen over je borden. Leg er de schoongemaakte groenten en de maïs op.
-Meng de yoghurt met de mayonaise of dressing. Breng op smaak met peper, zout en citroensap. Snipper de bieslook en doe hem bij de dressing.
-Snij de ham in blokjes en verdeel hem over de salade. Lepel er de dressing over.

Heb je de smaak te pakken? Ontdek ook de andere recepten in ons kookboek Lekker Lichter 3.