Zo kom je ongeschonden de carnaval door!

Ga jij dit jaar carnaval vieren maar heb je geen zin om dagen erna nog rond te lopen met een kater en kilo’s aan te komen? Daarom een paar tips om de carnaval zo ongeschonden mogelijk door te komen!
Bij carnaval hoort veel bier, wijn en vette happen. Beetje jammer als je heel het jaar je best doet om zo gezond mogelijk te leven dat je dan in deze dagen al gauw een paar kilo aankomt ondanks het hossen en springen.
Frisdrank, wijn, bier en mixdranken bevatten over het algemeen veel calorieën en suikers. Deze dikmakers zorgen er al snel voor dat je aankomt. Wissel dan ook goed af met water en als je voor frisdrank kiest, neem dan de light variant als je niet van spa rood of water houdt.

Flinke trek na een avondje stappen? Dit komt doordat de alcohol in je lichaam ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel daalt met als gevolg dat je trek hebt in een vette hap. Benieuwd hoevel calorieën zo’n vette hap bevat?
We nemen de top-3 ‘carnavalsnacks’:
• Een portie friet (150g): 450 calorieën.
• Een broodje shoarma (zonder saus, per 150g): 480 calorieën.
• Een gemiddelde halve pizza (200g): 408 calorieën

Onze tips voor een verantwoorde carnaval

Eet voldoende voordat je alcohol drinkt
Drinken op een nuchtere maag verhoogt de kans op een kater en prikkelt de maag. Als je maag leeg is, is de kans groot dat je misselijk wordt en moet overgeven. Eet daarom voldoende, gezond en sla geen maaltijd over. Je lichaam heeft deze dagen genoeg extra energie en voedingsstoffen nodig!

Drink water tussendoor
Door alcohol droog je uit, het onttrekt vocht aan lichaam waardoor je hoofdpijn krijgt. Door voldoende water tussendoor te drinken vermijd je een vochttekort en blijft je vochtbalans op peil.
Wissel alcohol af met niet-alcoholische drankjes
Het lichaam neemt alcohol snel op waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Neem tussendoor een glas frisdrank of nog beter: een vruchtensapje om je bloedsuikerspiegel weer op te krikken.

Neem iets hartigs tussendoor
In warme kroegen kan het voorkomen dat je bloedvaten verder open gaan staan waardoor je bloeddruk daalt. Je kunt hierdoor hoofdpijn krijgen of zelfs flauwvallen als het je teveel wordt. Neem tussendoor iets hartigs zoals een kop bouillon of een stevig soepje. Het zoute van de soep houdt vocht vast en het warmt je lekker op als je buiten de optocht staat te kijken.

Eet niet te vet en niet teveel
Een vette hap is natuurlijk het meest voor de hand liggend tijdens carnaval. Maar als je ’s avonds of ’s nachts trek hebt, neem dan bijvoorbeeld een boterham met gebakken ei, zonder saus en vette vleeswaren zoals spek.

Slaap voldoende en zorg voor rust
Een goede nachtrust is nodig voor het herstel van je lichaam. Bovendien is je bed na een avondje stappen je beste vriend!

Neem een goed ontbijt
Ook al heb je ’s ochtends nog niet zo’n trek in eten, sla je ontbijt niet over. Zeker tijdens carnaval is je ontbijt extra belangrijk! Een goed ontbijt bestaat uit 2 sneetjes bruin- of volkorenbrood, dun besmeerd met halvarine en belegd met kaas, magere vleeswaren of zoet beleg. Neem er ook een beker melk bij; melkproducten kalmeren de maag.

Eet voldoende fruit
Vitamine C zorgt voor afscheiding van alcohol uit je lever. Een glas jus bij het ontbijt is daarom ook geen overbodige luxe. Daarnaast bevat fruit een heleboel andere belangrijke vitamines en mineralen die je wel kan gebruiken na een avondje stevig drinken. Bananen zijn bijvoorbeeld makkelijk ‘carnavals-eten’ dat ook nog erg goed voor je is. Ze kalmeren je maag en bevatten zetmelen en suikers, wat zorgt voor een goede bodem. Maar hier mag je natuurlijk niet te veel van eten.

07d72c97-1df6-4f82-b3d6-3c0b758d352a-480x414