Nu de zomer echt helemaal voorbij is, storten we ons weer massaal in de drukte van alledag. We proberen zowel Moeder, Partner, Vriendin als Dochter van het Jaar te zijn en jongleren met alle daarbij horende taken en verantwoordelijkheden. Tot een van de ballen valt en je hele act zijn glans verliest … Daar wordt niemand blij van. Gelukkig kan je jezelf tot rust ademen.

Ademen, dat gaat toch vanzelf? Ja, dat is waar. Je ademhaling wordt gestuurd door de primitievere delen van je brein. Net zoals je hartslag en je lichaamstemperatuur.

Toch is de ademhaling iets bijzonder. Jij kan die namelijk beïnvloeden. Ieder van ons kan sneller of trager ademen. Maar je kan de ademhaling ook naar verschillende plekken in je lichaam sturen. En dan wordt het pas écht interessant.

Juist ademen: via borst of buik?

Als we onze ademhaling heel eenvoudig voorstellen, zijn er twee plaatsen in je lichaam waar die kan zitten. Ben je angstig of gestresseerd, dan zit je ademhaling vaak in de borst. Ons stress-systeem is vrij primitief. Duizenden jaren geleden was dit onze gevarenbarometer. Wanneer er gevaar is, wordt het geactiveerd: je hart gaat sneller kloppen en je bloeddruk stijgt. Je hele lichaam maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Ook je ademhaling gaat omhoog om meer zuurstof in je lichaam te krijgen.

Vandaag is de kans klein dat je effectief in fight mode moet gaan om te overleven. We leven echter wel in een maatschappij waar we 24 uur per dag geprikkeld worden. Een naderende (niet levensbedreigende) deadline activeert je stress-systeem net zo goed als een auto die het stoplicht negeert terwijl jij oversteekt. Door die voortdurende prikkeling van dat stress-systeem adem je vanzelf te hoog en te snel. Hetgeen leidt tot een erg benauwend gevoel.

Eindelijk rust dankzij betere ademhaling

Om tot rust te komen biedt buikademhaling soelaas. Wanneer je inademt, zet je je middenrif en je buik uit. Je borstkas blijft daarentegen zo goed als onbeweeglijk.

Om ‘juist ademen’ onder de knie te krijgen, kan je onderstaande stappen doorlopen:

– Ga comfortabel zitten of liggen
– Sluit je ogen
– Concentreer je op de punten waar je lichaam de grond of het bed raakt
– Leg je handen ontspannen op je buik en voel hoe deze op en neer gaat
– Adem langzaam in langs je neus en voel met je handen hoe je buik uitzet
– Adem langzaam uit en voel met je handen hoe je buik weer platter wordt
– Probeer ongeveer even lang uit te ademen als in te ademen: eerst oefen je met vier tellen, nadien met zes of zelfs acht tellen

Voel je het verschil? Als je deze oefening zo’n 10 minuten per dag doet, gedurende minimaal 6 weken, zal je het positieve effect ongetwijfeld merken.

Ontspan jij liever door te sporten? Daar helpt InfraLigne je natuurlijk mee als geen ander. Vind hier een studio bij jou in de buurt!